top of page

【治玄奇說】從「濕」去認識中醫理論


作為一個香港人,你聽過有關中醫最多嘅字係咩字呢?我估其中一個一定係「濕」。每逢翻風落雨,老人家會話自己風濕發作,關節疼痛;每逢夏天,屋企人就煲一煲「冬瓜薏米湯」,話可以袪濕。咁,到底咩係濕呢?

濕是怎麼一回事?

要知道咩係濕,首先要對「六氣」有所認識。六氣,係指自然界中六種正常嘅氣候,當中包括風、寒、暑、濕、燥、火,而濕正係其中一氣。「六氣」係屬於自然、正常嘅氣候,但一但出現太過或者不足嘅情況,自宋.陳無擇起,稱之為「六淫」,亦即邪氣,而呢啲邪氣如果作用於人體,則為風邪、寒邪、暑邪、濕邪、燥邪和火邪。

古人根據自然氣候,以及人體反應之間嘅關係,分別將一啲表現歸為六淫。濕邪,在邪氣中屬陰邪,其特性如下:

一、濕為陰邪,易阻氣機,損傷陽氣:

以中醫學角度而言,氣存於萬物之中,不斷運行。而氣喺人體中嘅運動,則稱為氣機。古人透過觀察,認為濕邪於人體中,係會影響氣嘅正常運動。而氣亦係因有陽鼓動才能動,故若陰邪盛,傷陽氣,則氣不能正常運作。

二、濕性重濁:

濕嘅特性之一,就係濕性重濁。「重」大家可以想像成一條毛巾,整濕咗之後,自然會變得更重,有一種沉重下墜嘅感覺。當呢種邪氣表現於人體,就會令人有頭重,關節沉重疼痛等等「重」嘅感覺;至於「濁」,我們可以見到一些表現例如小便渾濁,濕疹流黃水等等穢濁嘅表現。

三、濕性黏滯:

濕另一種特性,就係有一種黏滯嘅感覺。但凡病有黏膩嘅感覺,例如大便不爽、小便不暢、舌苔黏膩,大多屬濕;而「滯」,即有停滯、纏綿嘅意思,一啲病如濕疹、濕溫等有著變化緩慢、反覆發作、纏綿難愈嘅特性,都可與濕有關。

四、濕性趨下,易襲陰位:

根據《黃帝內經.素問.太陰陽明論》:「……傷於濕者,下先受之。」常見一啲下肢水腫、泄瀉等等,多數都同濕邪有關。

濕應該怎麼治療?

當屋企人煲完「冬瓜薏米湯」後,你曾否質疑過其功效?又有否懷疑過老人家風濕發作時,擦跌打酒真能有效?當中嘅機理何在?

其實單論針對濕而言,根據中藥學嘅教科書,就有63種中藥係用嚟治濕嘅。而除咗教科書所囊括嘅,仲有好多其他中藥都可以對濕進行治療。當然,中醫喺用湯劑治療病人時,好少會以單味藥為方,一般會是複方,即多味藥為一方。而就方劑而論,喺方劑學教材中,袪濕劑就有35條方。喺如此眾多嘅數目中,是否每一味藥、每一條方都適合任何一個人呢?

答案明顯係否定的。中醫與西醫最大嘅不同之處之一,就係喺中醫嘅理論中,每個人都係唔一樣嘅,所以冇一條方係所有人都適用,也因此先會愆生出多種方劑去針對唔同嘅病人、不同嘅狀態。也因此,冬瓜薏米湯並不一定能有效治療濕病。

中醫學有一特色,叫作「三因制宜」,即因人制宜、因地制宜、因時制宜。根據人、地、時嘅不同,人嘅身體會有不同嘅變化,故要以不同嘅對策用藥。香港位於廣東沿岸,每逢夏天中期及後期,即轉吹東南風,加上天氣炎熱,故常見暑濕氣候。

先睇一下冬瓜嘅藥效。冬瓜睇落好似只係一味藥材,實質可分為三部份:冬瓜皮、冬瓜肉以及冬瓜仁,三部份皆有不同功效。冬瓜皮味甘,性微寒,可利水消腫、清熱止咳、利濕排膿;冬瓜肉味甘淡,性微寒,可清熱解毒、利水消痰、除煩止渴、袪濕解暑;冬瓜仁味甘,性微寒,可清肺化痰,消癰排膿。簡單地總括,能夠治療暑濕。

再看一下薏米,一般而言,在冬瓜薏米湯中,用的都是生薏米(又稱生苡仁、生苡米)。生苡仁味甘淡,性微溫,可健脾滲濕,除痺止瀉,清熱排膿。與熟苡仁最大的分別,可說是滲濕力較強,健脾力較弱。故生苡仁可說是主要用於治濕。

當兩者用在一起,的確能有袪除暑濕之效,在香港於夏天喝,對一般人來說頗為適合。不過要注意嘅係,若身體有明顯嘅濕病,如水腫、泄瀉、頭重等等,則應尋求專業意見,搵註冊中醫睇病,不應單以呢啲保健湯水去做治療,否則不能有效針對疾病之餘,分分鐘可以令疾病變得更為複雜,延誤治療嘅時機。

至於針對老人家嘅風濕病,跌打酒嘅作用又是甚麼呢?宜家先略略睇吓風濕病嘅主要原因,對原因有初步認識,再睇吓治療方法。

老人與年輕人在體質上其中一個最大的分別,就係老人嘅陽氣較弱,而年輕人則陽氣相對旺盛。於本文中曾提及過,氣血皆需要陽氣推動才能夠正常於經脈中流注,一但陽氣不足,則可常見氣血滯於經脈中。對中醫嚟講,「痛證」嘅原因一般係兩種,不外乎「不通則痛」同「不榮則痛」。前者係指經脈不通,後者係指氣血不足,不能營養經脈。因此可以話,風濕病嘅疼痛原因,可與兩種原因同時有關,但側重點亦是不通則痛。

至於風濕病嘅發作,除了陽氣虧虛嘅內因之外,也要有風寒濕邪嘅外因配合才會發病。在濕邪方面,可參考本文前半,因濕能損傷陽氣,使經脈更不暢順;而寒亦屬陰邪,可使經脈凝滯,損傷陽氣,使本已不足嘅陽氣更為虛弱。故在治療上,可以內外兼施,既要袪除外邪,亦要溫補內在陽氣,才能有效治療。

當初步了解風濕後,再睇吓跌打酒嘅功效。跌打酒喺市面上有好多種,配方都各自不同,但主要嘅共同功效都係活血通絡。以此觀之,可以話係能夠令人體嘅經絡通暢,能使「不通則痛」造成嘅疼痛得到緩解,但若要確切改善或徹底根治風濕病,都係應該求診中醫,跌打酒只能治標,不能治本。

總括而言,因為香港氣候關係,大家成日都凝住自己會好濕,而令濕呢個字變咗病人求診時十個最常問醫師嘅問題之一。今日同大家拆解完濕嘅特性,希望大家能夠理解到究竟濕係咩一回事,繼而懂得在適當時間尋醫,方為良策。


最新消息
文章分類
最新文章一覽
熱門標籤
尚無標記。
bottom of page